Hvordan få bedre selvtillit

Mange sliter med dårlig selvtillit og et dårlig selvbilde. Veldig mange som vi faktisk ikke tror sliter med disse tingene, sliter kanskje mer enn vi aner.

Det er lett å sette på seg en maske som utad viser at du har troen på deg selv, mens du innerst inne føler deg alt annet enn selvsikker og bra nok.

Selvtillit

Det å ha dårlig selvtillit vil si at du har lite tillit til deg selv, du stoler ikke på deg selv og du lar ”jeg er ikke god nok” stemmen styre livet ditt i stor grad. Du kvier deg for å ta avgjørelser fordi du er redd og usikker på om dette er en god avgjørelse, du tror ikke du klarer å mestre ting og du lar derfor være å prøve ut nye ting i frykt for å feile.

Ofte kommer dårlig selvtillit fra en dårlig opplevelse hvor andre har påpekt at du ikke mestrer noen ting, at du er udugelig og ikke er god nok, noe som igjen vil skape negative assosiasjoner til deg selv og dine evner.

Foto: Kiran Foster/Flickr

Selvbilde

Selvbilde handler derimot om synet du har på deg selv – hvordan du ser deg selv i forhold til andre og det som oppleves som sosiale standarder i samfunnet.

Bildet dannes av summen av alle sanser, selvsnakk og tanker, og kan ofte veies opp mot et bilde du føler at ”slik skal det eller bør det være.” Noen ganger kan man også få helt ”feil” bilder eller vrangforestillinger, slik som ensvært tynn person med anoreksi som ”ser” en tykk person i speilet, en flott dame eller mann som ser en ”stygg” person etc.

Som med selvtillitt så kommer også et dårlig selvbilde ofte av ting du har opplevd, som igjen ofte fører til at din indre kritiker forsterkes og til slutt styrer livet ditt med negative tanker om deg selv.

Selvbildet og selvtillit kan variere gjennom livet og det kan trenes opp til å bli sunt og bra, eller sunnere og bedre.

Ti gode råd for hvordan du kan bedre selvtilliten din:

  1. Gi deg selv ros når du gjør noe bra eller når du prøver noe nytt.
  2. Vær positiv til deg selv. Da vil du også tro på det etter hvert. Se deg gjerne i    speilet mens du forteller positive ting til deg selv.
  3. Ta sjanser, selv om du er nervøs på forhånd. Klarer du det tross nervøsiteten, vil selvtilliten stige mange hakk oppover.
  4. Ikke kritiser deg selv. Gjør du en feil så le av deg selv og tenk på det positive ved denne feilen, for vær feil man gjør så er man en erfaring rikere og man lærer av våres feil Husk også at alle
    gjør feil en gang i blant.
  5.  Trekk frem dine positive egenskaper og talenter. Gjør ting du er flink til og unngå ting du er dårlig på. Er du for eksempel lite flink til å synge, bør du ikke melde deg på Idol-audition.
  6.  Skriv ned komplimenter du får. Ha gjerne en liten bok hvor du siterer hva folk har sagt.
    Noter også komplimenter du mottar på mail eller SMS.
  7.  Sett deg oppnåelige mål, slik at du er sikker på at du vil mestre det du ønsker å gjøre.
  8.  Husk at selv om du føler deg dårlig i noe, så er det ikke sikkert mener at du er det. Ofte danner vi oss et urealistisk negativt bilde av oss selv, som bare vi ser.
  9.  Gjør nødvendige forandringer i livet ditt. Finn ut av hva som kan være med på å trykke deg ned og kvitt deg med disse elementene.
  10. Skriv en liste over ting du er flink til. Prøv å gjøre alle disse tingene minst en gang i måneden. Heng den gjerne opp, så du ser den før du drar hjemmefra hver morgen.

Husk at lykken kommer innenfra. Andre vil merke din utstråling dersom du har det bra med deg selv og liker den du er!


Kilder: timeforyou.no

Grunnlegger av psykmagasinet:

Jeg er ei skriveglad Sørlandsjente som er opptatt av å skape mer åpenhet rundt psykisk helse. Derfor opprettet jeg dette nettmagasinet. Selv har jeg diagnosen Bipolar lidelse type 2, i tillegg sliter jeg med en rekke angstlidelser, deriblant sosial angst. Gjennom Psykmagasinet ønsker jeg å skape mer åpenhet, kunnskap om og forståelse rundt psykisk helse, samt det å slite psykisk.

Snapchat: psykmagasinet

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar

Topp

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no