Hvordan takle selvmordstanker

Føler du deg suicidal betyr det ikke at du er en svak person eller at du er gal. Det betyr at smerten du føler overstiger ressursene du har på det nåværende tidspunkt for å takle smerten. Du ønsker egentlig ikke å dø, du vil bare bort fra smerten.

Den enkleste måten å minske smerten på er å hjelpe andre. Finn en frivillig organisasjon eller kontakt frivillighetssentralen i kommunen din. Å gjøre frivillig arbeid er enormt gledebringende, særlig hvis du hjelper en person direkte. Du kan for eksempel besøke eldre som er ensomme. De vil bli veldig glade for at du lyser opp dagen deres!

Lag lister

Finn ut hva som interesserer deg. Hva er lykke for deg? Hva synes du er kjekt å drive på med? Driver du på med noe du hater, så skriv ned alt du hater ved det i en kolonne og skriv så ned motsetningen i en annen. Det vil gjøre det klarere for deg hva du kan gjøre for å bedre situasjonen. Å drive på med noe som interesserer deg vil gi deg mye glede.

Snakk med noen

segitseg
Foto: szilikon.eu

Dersom du føler at selvmord er den eneste utveien betyr det ikke at det ikke finnes andre muligheter, bare at du ikke klarer å se andre løsninger akkurat nå. La derfor andre få hjelpe deg. Snakk med noen som står deg nær eller kontakt en psykolog. Du kan også ringe hjelpetelefonen på 116 123.

Fine dine triggere

For å unngå å havne i en krise som kan få fatale konsekvenser må du identifisere hva som trigger de suicidale tankene. Prøv deretter å unngå disse situasjonene, stedene eller personene. Lag en sikkerhetsplan som kan berge livet ditt dersom du likevel havner i en krise.

Den kan inneholde steg du skal ta for å føle deg bedre (som å se favorittfilmen din), dine egne, personlige grunner for å leve (som å oppnå drømmen din, være der for vennene dine) og kontaktinformasjon til venner og familie. Du kan også inkludere nummer til psykolog og hjelpenumre, i tilfelle dine nærmeste ikke er tilgjengelige.

Det siste steget på planen kan være å gå til et sted der du ikke har tilgang til noe du kan skade deg selv med. Det kan være å gå en tur i parken eller og sette deg ute i hagen. Overbevis deretter deg selv om at du vil leve, du vet bare ikke hvordan akkurat nå. Inngå et løfte med deg selv om at du skal klare å finne ut av det og skal spørre andre om hjelp og råd.

Minn deg på at smerten ikke vil være der for alltid. Du er fullt ut i stand til å komme deg gjennom den! Ha et åpent sinn, og du vil finne løsningen til slutt. Ikke la selvmord bli en permanent løsning på et midlertidig problem.

Jeg interesserer meg for psykologi, livsfilosofi og selvutvikling. Jeg er 22 år og har gått på Akademiet videregående skole i Sandnes, der jeg blant annet har hatt fagene Psykologi 1 og psykologi 2. Jeg skriver om mange ulike aspekter av livet og håper at innleggene er med på å motivere og inspirere til å leve livet ditt til det fulle.

Relaterte innlegg

2 thoughts on “Hvordan takle selvmordstanker

  1. Hei!du er utrolig flink til å skrive.jeg har lest mye på nette om depresjoner og sånn pga sliter mye med det selv.det jeg leste som du har skrevet er noe av det bedre jeg har lest.mvh Erik

    1. Hei erik! Godt å høre at du liker det du leser, og håper også det kan være til nytte å hjelp for deg!;)
      DU kan også ta en titt innom bloggen til Pauline hvor du kan finne flere gode blogginlegg fra henne;)

Legg igjen en kommentar

Topp

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no