Psykisk førstehjelp

Det å slite psykisk er på mange måte utfordrende. Det finnes utallige psykiske lidelser og alle fører med seg utfordringer som kan gå utover ditt sosiale liv eller arbeidslivet ditt. De gjør at du rett og slett ikke klarer å fungere i hverdagen. Psykisk sykdom er slitsomt og jo mindre du klarer å fungere jo mer håpløs og udugelig føler du deg.

Det finnes ingen mirakel kur for å kurere psykisk sykdom, ganske opplagt så ligger mye av det i hode og ofte er det et dysfunksjonelt tankemønster som styrer hodet. For å bli frisk, eller bedre så må man altså  jobbe, grave og kjempe.

Det er mange måter og teknikker man kan bruke for å dempe de negative tankene, følelsene eller traumer. En metode er kalles for psykisk førstehjelp. Den består av en hand som  igjen består av seks punkter. Denne handa kan være et godt redskap som kan brukes for å få kontroll over negative tanker og irrasjonelle følelser eller frykt som plutselig helt ut av intet inntar kroppen din.

Psykisk førstehjelp handa er lett å bruke, men det krever samtidig at du bruker litt tid på den slik at du får utbytte av den. Handa ser slik ut:

PSYKISK-HAND

1. – Hva skjer?

Her skal du rett og slett tenke over situasjonen du er i, eller hva som forårsaker tankene som blusser opp, enten det er angst, triste tanker, negative tanker om deg selv, håpløshet, tomhet, etc. Tenk over hva som trigger disse tankene i dette øyeblikk.

2. – Hva føler jeg?

Når du har funnet ut av hva som forårsaker tankekjøret, skal du gå inn i deg selv å føle. Du skal kjenne på alle følelsene du har slik at du videre kan prøve å plassere dem. Er det frykt? Er det tristhet? Er det sinne? 

 – Nå har du funnet ut av hva du føler og disse følelsene bli delt opp i røde og grønne tanker.


3. – Røde tanker!


Dette er de negative tankene, de irrasjonelle tankene.

La oss si du er på butikken og plutselig raser panikken gjennom deg, hele deg ønsker å forsvinne i et sort hull i håp om at ingen skal se på deg, snakke til deg, eller enda verre snakke om deg. Du vil bort, ser etter alle mulige nødutganger, kartlegger og hode går i høygear for å finne ut av hvordan i all verden du skal komme bort fra denne situasjonen.

Eller la oss si at du skal holde et foredrag, dette er noe du er flink til, men du klarer ikke tro på det selv. I tilegg så er det utrolig skremmende å skulle stå foran en folkemengde å blottlegge deg selv med noe du så hardt har jobbet med, ditt verk!

Plutselig får du det for deg at arbeidet ditt ikke er bra nok, de andres var bedre. Du er udugelig, du kommer aldri til å klare dette, alle kommer til å le av deg, kanskje de også kaster tomater etter deg. NEI, NEI, NEI, du må bare komme deg bort, vekk, du kan ikke gjennomføre dette, du vil aldri klare det. Kanskje foredragshallen eksploderer, noe kommer til å skje, jeg kommer til å falle av scenen!

Dette er bare to eksempler på irrasjonelle og overdrevne følelser –
RØDE TANKER


4. – Grønne tanker

De grønne tankene, er de rasjonelle tankene, de positive tankene.

Butikken:

Sett at du fortsatt er i situasjonene nevnt over, du bobler over av irrasjonell frykt, eller et urealistisk negativt bilde av deg selv, mens de negative tankene og følelsene strømmer gjennom hode, så skal du stoppe opp, tenke deg om.

Hva er farlig? Kan jeg virkelig dø av å stå på denne butikken? Er det en reel frykt hvor livet mitt er i fare? Er det realistisk å være redd for at et menneske kommer med et hyggelig hei? Eller spør høflig om jeg an flytte på meg? – NEI!

ERGO: Røde tanker

Er det egentlig så farlig å gå på denne butikken? Er jeg så forbaska klønete? Og om det så er tilfelle at jeg dummer meg ut, vil verden gå under? Hvis jeg ler av meg selv, går gjennom situasjonen med hevet hode, så vil jo også de rundt meg mest sannsynlig ikke en gang ense at jeg er til stede. Vil verden gå under av å snakke med fremmede mennesker?

Foredraget:

Er jeg så dårlig til å holde foredrag?  Jeg kan jo egentlig det jeg har jobbet med! Jeg har jo fått skryt tidligere av foredragene mine, hvorfor skal folk plutselig le av meg nå? Om jeg gjør noe feil, så fortsetter jeg jo bare der jeg slapp, hvis det passer seg så kan jeg slå av en spøk! Taket faller ikke i hode på meg om jeg ikke klarer å gjøre alt helt etter punkt og prikke, gjør det, det? Neeeh, dette vil jo gå bra, det verste som kan skje er at jeg hopper over noe, de som sitter å hører på vil sikkert ikke merke noe en gang.

De røde og de grønne tankene kan dukke opp i alle mulige situasjoner, de kan ramle over deg når du sitter hjemme i sofaen, eller de kan dukke opp på bakgrunn av en situasjon du er i, men uansett hva det er så skal du kartlegge de negative tankene og de irrasjonelle tankene, for videre å prøve å tenke rasjonelt, overkjøre de røde tankene med rasjonelle og realistiske tanker!

5. – Hva kan jeg gjøre?

Uansett hvilken situasjon du er i, eller skal innta, så må du tenke på hva du kan gjøre. Hvis du vet at du skal noe som er vanskelig – så kan du på forhånd tenke gjennom hva du kan gjøre for å best mulig takle situasjonen, du kan på forhånd gå gjennom senarioer i hode for å bli best mulig rustet til å gjennomføre det du syns er vanskelig.

Hvis du plutselig havner i en situasjon eller opplever noe plutselig som bringer opp negative og vonde tanker og følelser, så må du på ny stoppe opp, tenke hva du kan gjøre for å bedre situasjonen, er det et sted du kan gå, noen du kan ringe, noen eller noe som kan bedre situasjonen?

 6. Hvem kan hjelpe?

Som sagt, så er det et alternativ å ha en person som kan hjelpe deg gjennom ulike situasjoner, en kontaktperson, en venn, et familiemedlem eller en kjæreste for eksempel. Snakk med denne personen og få bekreftelse på at du kan kontakte dem hvis det skulle være noe.

La oss si du skal gjøre noe du egentlig ikke tørr, men hvis du på forhånd blir enig om at du kan ringe til personen du føler deg trygg på, og at han eller henne kan komme å hjelpe deg, være til stede eller hente deg hvis det blir for tøft, så vil det være en trygghet i seg selv.

Sitter du hjemme med vonde tanker, er redd, eller bare føler deg på bunn så kan det være godt å ha noen og prate med, bruk denne personen.

Selvsagt så er det ikke alltid noen kan hjelpe, noen ting må du bare klare selv, og da er det ekstra viktig at du klarer å kontrollere de ulike følelsene, at du er bevisst på tankene dine og følelsene dine, slik at du på best mulig kan komme deg gjennom det!

Disse tingene er ikke noe som er gjort over natta, det er ikke bare å sette seg ned å tenke på handa vær gang noe butter i mot å håpe at den faktisk skal strekke ut ei hand å ta deg i mot, men det er et verktøy som gradvis kan hjelpe deg til å få kontroll over tankene, slik at du lettere klarer å takle ulike situasjoner og ulike negative tanker! Og det er noe man selvsagt må gå gjennom om og om igjen, for at det skal ha noe effekt.

Grunnlegger av psykmagasinet:

Jeg er ei skriveglad Sørlandsjente som er opptatt av å skape mer åpenhet rundt psykisk helse. Derfor opprettet jeg dette nettmagasinet. Selv har jeg diagnosen Bipolar lidelse type 2, i tillegg sliter jeg med en rekke angstlidelser, deriblant sosial angst. Gjennom Psykmagasinet ønsker jeg å skape mer åpenhet, kunnskap om og forståelse rundt psykisk helse, samt det å slite psykisk.

Snapchat: psykmagasinet

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar

Topp