Forebygge psykiske problemer hos barn- og unge

psykiske problemer hos barn- og unge

For å oppdage og/eller forebygge psykiske problemer hos barn- og unge, så er kunnskap viktig. Kunnskap til de som daglig omgås disse barna. Dette er blant annet noe vi har behov for, og som er viktig i barnehage og skole. Psykologi burde være et utpreget fag i lærer- og barnehage utdanningen.

Behovet for aksept og tilhørighet

Vi mennesker er sosiale vesener og det å føle tilhørighet er et av våre primærbehov. Får man ikke dekket dette behovet kan man bli ensom, få sosial angst og bli deprimert.      Vi streber etter å passe inn. Vi strekker oss langt for å følge disse såkalte normene som samfunnet setter

Maslows behovspyramide

Psykologen Abraham Maslow satte opp menneskets behov i et behovshierarki. Behovene må dekkes nedenfra og opp i pyramiden.  De tre første trinnene handler om mangelbehov. Får vi ikke dekket disse kan vi ikke fungere skikkelig. Når vi mangler noen av dem fungerer mangelen som drivkraft til å få dem dekket. De to

Vær deg selv!

Vi ønsker alle å fremstå som autentiske. Vi vil være ekte, vi vil at andre skal se oss slik vi er. Likevel bærer vi masker. Maskene bærer vi for å få andres godkjenning og for å beskytte våre sanne jeg. Men det er ikke vi som blir godkjent, det er maskene.  Føler

Stress ned

Stress er hverdagsplage nummer én, men det behøver det ikke å være! Ved å finne årsaken til stresset og ta tak i problemene vil du kunne unngå stressituasjonene.  Identifiser stressorene og unngå disse eller endre fokus Finn ut hva det er som stresser deg. I hvilke situasjoner blir du stresset, og hvem

Topp