Kjærlighetssorg er ingen psykisk lidelse, men det kan bli en

Kjærlighetssorg er nok noe alle har opplevd på et eller annet tidspunkt i livet sitt. Det er dessverre noe man må gjennom, før man forhåpentligvis, finner den personen man skal dele hele livet sammen med. 

Selv om det finnes mange fisk i havet, så føles det ikke slik når bruddet er et faktum. Da er det jo faktisk slutt med den personen du mest sansynlig trodde var din fremtidige ektefelle. Dermed gjør det fryktelig vondt når det da blir slutt.

Depresjon eller kjærlighetssorg?

Kjærlighetssorg er i seg selv ingen psykisk lidelse. Men sorgen kan bli så overveldende og ødeleggende at det kan gå over i langvarig depresjon. I de verste tilfellene av kjærlighetssorg, så ender sorgen opp med selvmord. Sorgen blir rett og slett for tung å bære for enkelte.

Tristhet og tunge perioder etter et brudd er en helt vanlig reaksjon. Det er jo slik at livet har sine ups and downs. Når kjærlighetssorgen derimot ikke slipper taket, og livet bare blir mørkere og mørkere kan det være tegn på at kjærlighetssorgen har gått over til en depresjon.

Illustrasjon: Snappa.io – Kjærlighetssorg er en av de verste sorgene man opplever….Og den rammer noen hardere enn andre

Det skal likevel sies at sorg og depresjon kan ha mange fellestrekk. Det er ikke slik at du trenger å bekymre deg over at du  lider av depresjon selv om du har mange av symptomene på en. Livskriser man opplever i løpet av livet har ofte fellestrekk med for eksempel depresjon, uten at man nødvendigvis har diagnosen.

Det er viktig å gi det tid og å skille sorg fra depresjon. Er man usikker, så er det likevel lurt å oppsøke hjelp for å få en bekreftelse. Da finner du også ut om du trenger videre behandling i forhold til en påbegynnende depresjon eller ikke.

Du er helt normal

Vi mennesker er ulike, med ulikt reaksjonsmønster. Dermed er det ikke så rart at noen kommer over kjærlighetssorgen nesten før eksen er ute av hus, mens andre bruker årevis på å komme over sin gamle flamme. Årsaken til dette er sammensatt og kommer for eksempel an på forholdet, bruddet og tidligere opplevelser. I tillegg er noen genetisk mer sårbare for å utvikle depresjon og andre psykiske lidelser enn andre. Et brudd kan derfor være en utløsende faktor.

Uansett hvordan du reagerer på et brudd, eller hvor lang tid du bruker på å komme over bruddet, så er du helt normal. Det er ingen fasit på hvordan du skal takle disse tingene. Det er kun deg selv som vet hva som er riktig for deg. Det er bare du som vet hvordan ting har vært og ingen kan fortelle deg hvordan du burde reagere eller håndtere et brudd.

Det finnes ikke et riktig eller et galt svar på hvordan man skal takle dette. Til syvende og sist så er brudd en livskrise som den enkelte må takle på sin måte.

Slik kan du jobbe deg ut av kjærlighetssorgen 

Som sagt så finnes det ingen fasit på dette. Men det finnes likevel tiltak som kan forebygge smerten, og forhåpentligvis også hjelpe til med å gå videre. Under kommer det noen enkle råd for å komme over bruddet:

Fjern eksen fra din digitale hverdag

Facebook, Instagram, Twitter og egentlig alt av sosiale medier som du følger eksen din på – Trykk på avfølg og slett han eller hun fra alle vennelister. Du tjener ingenting på å følge med på livet til eksen. Du er ikke lenger en del av dette livet og det skaper bare større smerte av å få dette bekreftet gjennom sosiale medier.

Å følge med på alle statusoppdateringene og de flotte opplevelsene han eller hun legger ut via bilder er selvpining. I tillegg er det mye vanskeligere å få denne personen på avstand når han daglig dukker opp i alle newsfeeder som du sikkert sjekker flere ganger til dagen.

Det sitter langt inne å trykke på «fjern venn» eller «avfølg», men det er til ditt eget beste. I beste fall kan du alltids legge til denne personen igjen når bruddet har kommet litt på avstand og når dere begge har gått videre.

Illustrasjon: Snappa.io – Det kommer ingenting godt ut av å følge eksen sin på sosiale medier

Bytte av omgangskrets

Etter flere år sammen så har dere nok opparbeidet dere en felles omgangskrets. Noe som selvsagt byr på utfordringer for både dere og vennene deres. For hvem skal bli hos hvem? I de fleste tilfeller så går de opprinnelige kameratene tilbake til han og de opprinnelige venninnene tilbake til henne. Men så har man  jo disse felles vennene da, som man selvsagt har blitt glade i og knyttet bånd med.

Det skal selvsagt ikke være slik at man skal kutte disse menneskene ut av livet sitt fordi et forhold har tatt slutt. Likevel så er det jo slik at, spesielt like etter et brudd, så er det svært lite gunstig eller koselig og omgås eksen i lystig lag. Det setter ofte en demper både for dere og de som omgås dere. Dermed kan det være lurt, i alle fall for en periode, å unngå store sammenkomster hvor eksen også kommer til å være.

Utover det så er det jo selvsagt fritt frem å treffe disse vennene i andre sammenhenger hvor det er naturlig at de bare ber en av dere.

Vær sosial

Dette er like vanskelig som det er viktig. Det å isolere seg fører ingenting godt med seg, og kan være med på å trigge både depresjon og angst. Når man allerede er sårbar, så kan isolasjon være enda større trigger for å utvikle depresjon. Selv om man ikke ønsker å gjøre annet enn å grave seg ned og ligge under dyna å gråte, mens man scroller seg gjennom Facebooken og Instagrammen til eksen, så er det lureste å komme seg ut å tilbringe tid med venner eller familie.

Det trenger ikke å være full fest og store sosiale sammenkomster. Men det å ha èn person man føler seg trygg på rundt seg, kan hjelpe på å få tankene bort. Om ikke helt, men i alle fall litt hver dag.

Finn en hobby

Nå har du all verdens tid til å fokusere på deg selv og dine interesser. Kanskje har du en hobby? Eller du kan finne en ny hobby. Begrav deg i denne og bruk tiden din på å gjøre det du trives med. Gjerne også få med deg en venn som du kan dele fine og morsomme opplevelser sammen med.

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva slags hobby du kan starte med. Det viktigste er at du finner noe du syns er spennende og som du føler at du kan lære deg, samt mestre. Kanskje du plutselig finner ut at du har et naturtalent innenfor noe du ikke visste at du i det hele tatt interesserte deg for?

Illustrasjon: Snappa.io – En venn i tunge stunder er gull verdt. Dere trenger ikke en gang snakke sammen. Bare være

Kort oppsummert

Så er det viktig å sysselsette seg med noe. Være aktiv og sosial slik at du kan få tankene over på andre ting. Snakk med venner og familie om de vonde følelsene. La de være der for deg og ikke si nei når de ønsker å dra deg med ut på noe.

Det viktigste for å komme over eksen er å kutte alle forbindelser og kontakt, i alle fall for en periode. Slik kan du enklere få eksen og følelsene du har for han eller henne på avstand. Så ingen snoking på eksens sosiale medier profiler og bruk tiden sammen med gode venner eller familie.

Om du likevel ikke klarer å få bruddet og sorgen på avstand og du over lengre tid går å kjenner på tomhet, manglende livsgnist og i verste fall, selvmordstanker, så må du oppsøke hjelp for å bearbeide sorgen.

Viktigst av alt: Uansett hvordan du håndterer kjærlighetssorgen, så er du helt normal. Det finnes ingen fasit og det finnes ingen riktig eller gal måte å takle den på.


Les også: Kjærlighetssorg og andre vonde opplevelser i livet

Grunnlegger av psykmagasinet:

Jeg er ei skriveglad Sørlandsjente som er opptatt av å skape mer åpenhet rundt psykisk helse. Derfor opprettet jeg dette nettmagasinet. Selv har jeg diagnosen Bipolar lidelse type 2, i tillegg sliter jeg med en rekke angstlidelser, deriblant sosial angst. Gjennom Psykmagasinet ønsker jeg å skape mer åpenhet, kunnskap om og forståelse rundt psykisk helse, samt det å slite psykisk.

Snapchat: psykmagasinet

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar

Topp

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no