Hvordan leve med en som er psykisk syk

I følge Norsk psykolog forening rammes om lag halvparten av Norges befolkning av en psykisk lidelse eller plage i løpet av livet.  Likevel er dert fortsatt veldig stort tabu å snakke om det å være psykisk syk.

Det kan være vanskelig å forstå for folk som ikke selv sliter eller har slitt med psykiske problemer. Det er selvsagt store variasjoner av alvorlighetsgrad når det kommer til psykiske lidelser. Der  er heller ingen fasitsvar på hvordan du som pårørende kan stille opp for den som sliter.

Tærer på forholdet

Er du i et forhold med en som sliter psykisk så vil dette naturlig nok påvirke hverdagen deres. Det er ingen dans på roser å være psykisk syk. Likevel så må vi ikke glemme de rundt. Det er heller ingen dans på roser å være pårørende til en som sliter.

Det er aldri gøy å se noen man er glad i ha det vondt. Enda verre er det når man ikke helt vet hva man skal gjøre for å hjelpe. Dette kan tære på forholde, særlig hvis du som pårørende har null kjennskap til, eller kunnskap om psykiske problemer.

6964303044_dfc90466a5_o
Foto: «I Will Never If You Never» by Christian Gonzalez via Flickr
Tips for hvordan forholde kan overleve når den ene psykisk syk:

Kommunikasjon er hovednøkkelen: Dette gjelder fra begge parter. Det er viktig at den som er syk er åpen og ærlig om dette slik at partneren vet hva han eller hun skal forholde seg til. Det krever også åpenhet og ærlighet fra den friske siden. Det er viktig at du ikke pynter på sannheten i frykt for at du skal uroe eller gjøre den psyke oppskaket. Selv om man er psykisk syk så betyr det ikke at man må behandles som en porselensdukke.

Forståelse: Om du ikke riktig klarer å forstå hvorfor den psykisk syke tenker og handler som den gjør, så er det viktig å prøve å forstå. Forsøk å relatere følelsene til den som sliter, med følelser du selv har hatt i en situasjon som kan gjøre deg sint, trist, redd etc. Tenk på hvordan du hadde det da. Bruk disse følelsene til å tenke deg til hvordan partneren din må ha det. Du kan mest sannsynlig gange din redsel, ditt sinne, eller din tristhet med ti og deretter tenke  hvor vondt det ville vært å gå med denne følelsen konstant, dag ut og dag inn.

Det er ikke alltid bare: IKKE prøv å trøst med å si at det BARE er å gjøre sånn eller sånn. Hvis det bare var å gjøre noe med alt sammen så ville ikke psykiske problemer være noe tema i dagens samfunn. Noe som kan se veldig lett ut for andre, er store utfordringer for den som sliter. Det er egentlig litt som å skulle lære seg å gå. Du kan ikke bare reise deg opp å gå så fort du kommer ut av mammas mage. Det er heller ikke bare reise seg opp å gå når hode og kropp stritter i mot.

Lag en kriseplan

Ikke vær for pågåendeNår den som sliter har en dårlig dag, eller en dårlig periode så er det viktig at du ikke krever at han eller hun skal komme seg ut. Du kan forsøke å oppmuntre til å gjøre noe produktivt eller gjøre det som er vanskelig, men ikke forlang. For noen dager går det bare ikke, uansett hvor mye du oppmuntrer.

Du skal ikke sy puter under armene på han eller henne, men når man først kommer inn i den dårlige perioden så er det vanskelig å komme seg ut. Press gjort på feil måte kan dermed bare gjøre vondt verre. Derfor er det viktig å forberede seg. Lag en kriseplan; Prat sammen på i en god periode, og bli enige om hvordan du som pårørende skal håndtere situasjonen når den dårlige perioden kommer.



Selv om partneren din sliter, så er det ikke dermed sagt at du skal finne deg i alt. Noe du må huske på og ta i betraktning. Om partneren din behandler deg dårlig og bruker sin psykiske tilstand som unnskyldning så skal du på ingen måte godta dette.


Kartlegg og engasjer deg: Kartlegging er en viktig del av prosessen mot å bli frisk. Det hjelper å få oversikt over atferd, følelser, hva som trigger ulike følelser og vonde situasjoner osv. Hvis dere da sammen klarer å gjøre dette så vil det være lettere for deg som utenforstående og kanskje takle de ulike utbruddene bedre. I tillegg er det større sannsynlighet for at du vil klare å hjelpe den syke ut av en tung og langvarig periode med for eksempel depresjon.

Ta del i behandlingen: En annen ting som kan være lurt er at du blir med partneren din til psykologen. Her vil du få et veldig tydelig bilde om hvordan de jobber med å få kontroll på lidelsen. Kanskje kan du få input i hvordan du best kan være der for partneren din. I tillegg kan dere kanskje sammen få råd om hvordan den psyke best kan håndtere problemene sine, slik at de ikke sliter veldig på deg som pårørende.

Gi bekreftelse: Det som skjer i hode til en som er psykisk syk er at tankene ikke alltid samsvarer med virkeligheten. Hodet er en mester i å lure følelsene og tankene. Det blir litt som at man hjernevasker seg selv. Da er det lett å bli irrasjonell og paranoid. Samtidig så preges man av skyldfølelse. Skyldfølelse over å være så til bry. Spørsmål om hvorfor du gidder å bruke tid og energi på han eller henne blir fort veldig aktuelle. Det kan derfor være lurt å gi bekreftelse til partneren din. Fortelle hvordan du opplever det, hvordan ting kan gjøres annerledes for å bedre din situasjon også, osv.

Foto: goodtherapy.org

 

Åpenhet og humor er viktig

Innhent kunnskap: Noe av det viktigste er å sette seg inn i partnerens lidelse. Når du vet hvordan lidelsen fungerer, så er det mye lettere å kunne sette seg inn i og forstå hva det faktisk er. Mangelende kunskap fører ofte til misforsåelse, fordommer og frustrasjoner. Derfor er det så uhyre viktig at du lærer mye om det partneren din sliter med. Slik vil det bli lettere for deg å få forståelse for partneren din.

Raseriutbrudd, gråting og latter: Dette er tre ting som kan gå mye om hverandre. Det er derfor viktig at begge er åpne og ærlige med hverandre. I tillegg er det kjempeviktig at dere kan prate sammen og klare å skille utbruddene fra normale ting og irrasjonelle ting. Altså om han eller hun blir sur fordi du har gjort noe dumt, så er det en oppriktig grunn til å bli sint. Men om sinne derimot kommer av at du puster litt høyt for eksempel, så kan det ha litt mer med at han eller hun ikke klarer å regulere følelsene sine riktig. Med andre ord så er det i stor grad her tålmodigheten kommer inn.

Selv om partneren din sliter, så er det ikke dermed sagt at du skal finne deg i alt. Noe du må huske på og ta i betraktning. Om partneren din behandler deg dårlig og bruker sin psykiske tilstand som unnskyldning, så skal du på ingen måte godta dette.

Kort oppsumert: Kommunikasjon, etterfulgt av åpenhet, forståelse og KUNNSKAP. Dette er de viktigste faktorene for at du som pårørende kan stille best mulig opp for din partner, og for at parforholdet skal fungere bra.


Les også: Å hjelpe en som ikke vil ha hjelp – Når manien setter inn

Grunnlegger av psykmagasinet:

Jeg er ei skriveglad Sørlandsjente som er opptatt av å skape mer åpenhet rundt psykisk helse. Derfor opprettet jeg dette nettmagasinet. Selv har jeg diagnosen Bipolar lidelse type 2, i tillegg sliter jeg med en rekke angstlidelser, deriblant sosial angst. Gjennom Psykmagasinet ønsker jeg å skape mer åpenhet, kunnskap om og forståelse rundt psykisk helse, samt det å slite psykisk.

Snapchat: psykmagasinet

Relaterte innlegg

Legg igjen en kommentar

Topp

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stinena@hotmail.no